
Groovy Girlsday Kempenhorst en de ontdekking van techniek voor meiden
Op donderdag 10 april 2024 kreeg Nicole Reker, jongerenwerker bij Wijzer Oirschot, de kans om de meiden uit de brugklas van het Kempenhorst College in Oirschot te inspireren om voor techniek te kiezen. Nicole, zelf afkomstig uit de technieksector als "draaier en fijn-metaalbewerker", had de taak om de meiden enthousiast te maken voor een vakgebied waar veel meiden in het VMBO en basis onderwijs vaak niet voor kiezen. In plaats van techniek kiezen ze vaak voor zorg, welzijn of iets met dieren.
Creatieve aanpak en betrokkenheid van de meiden
Bij binnenkomst lieten de meiden meteen merken geen interesse te hebben in een praatje over techniek. Veel liever wilden ze tekenen. Dit gaf Nicole de kans om haar aanpak aan te passen. Ze besloot om de activiteit om te buigen en de meiden de opdracht te geven om posters te ontwerpen die andere meiden zouden moeten overtuigen om voor techniek te kiezen.
De groep werd verdeeld in groepjes van drie of vier meiden, die helemaal los mochten gaan met hun ideeën en creativiteit. Ze ontwierpen posters met originele en verrassende ideeën om techniek aantrekkelijker te maken voor meiden, zoals een bouwmarkt voor vrouwen of een werkoutfit die hen beter zou staan dan de saaie werkoutfits die vaak geassocieerd worden met techniek. Eén van de bijzondere ideeën was zelfs het maken van een echte werkjas in een speciale talentenles die de meiden op school volgen.
"Door de meiden zelf actief te betrekken en hun creativiteit de vrije loop te laten, merk je dat ze op een andere manier naar techniek gaan kijken. Het is prachtig om te zien hoe ze door zo'n simpele activiteit hun ogen openen voor nieuwe mogelijkheden."
– Nicole Reker, jongerenwerker bij Wijzer Oirschot.
Verbinding met de meiden en de school
De activiteit werd zeer goed ontvangen, en de meiden gingen enthousiast aan de slag. Nicole was blij met de creatieve vrijheid die ze van de decaan kreeg om de activiteit naar haar eigen inzicht in te vullen. Dit stelde haar in staat om op een manier aan te sluiten bij de meiden die hen aansprak. "Het is mooi om de creativiteit van de meiden te zien en te merken dat ze door zo’n activiteit nieuwe mogelijkheden voor zichzelf ontdekken," aldus Nicole.
De activiteit bood Nicole ook de kans om op informele wijze contact te leggen met de meiden. In de pauzes dat ze op school was, merkte ze dat ze nu makkelijker in gesprek kon komen met de meiden. Dit is voor een jongerenwerker een waardevolle kans om de meiden verder te begeleiden en in contact te blijven, zelfs buiten de activiteit om.
Groei en nieuwe mogelijkheden voor de meiden
Nicole kijkt met plezier terug op de activiteit. "Het was een geweldige ervaring om samen met de meiden te werken aan iets creatiefs en ze te zien groeien in hun denken over techniek. Het is belangrijk om de juiste ruimte te geven, hen te laten denken in mogelijkheden en ze vooral niet in een hokje te plaatsen," zegt Nicole.
Dit verhaal van Nicole is een voorbeeld van hoe jongerenwerkers in de praktijk een belangrijke rol kunnen spelen in het doorbreken van stereotypen en het inspireren van jongeren om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Door zich aan te passen aan de behoeften van de doelgroep en samen te werken met scholen, kunnen jongerenwerkers waardevolle verbindingen maken en zo bijdragen aan de ontwikkeling van jongeren.