LEV-vrijwilliger Michel van Grinsven
Datum

Michel van Grinsven, Formulierenbrigade

Inhoud

Helaas hebben we onlangs van deze geweldige vrijwilliger afscheid moeten nemen. Het is zijn wens dat we zijn verhaal hier nog delen.

Michel is vrijwilliger bij de Formulierenbrigade. Hij is 67 jaar, woont in Helmond en heeft jarenlang gewerkt als verpleegkundige en facilitair manager. Hij vindt het fijn om met mensen in contact te staan. Door zijn ziekte kwam Michel vervroegd in de WAO terecht en ging hij op zoek naar vrijwilligerswerk. “Ik wilde graag iets voor anderen betekenen.” Al snel kwam hij uit bij de Formulierenbrigade en dit sprak hem aan. Inmiddels is hij hier al 6 jaar vrijwilliger.

Flexibel vrijwilligerswerk

Michel is ongeveer 8 uur per week bezig met de Formulierenbrigade. Hij plant het meeste werk zelf in en heeft vaste spreekuren. “Door mijn ziekte was ik op zoek naar flexibel vrijwilligerswerk. Bij de Formulierenbrigade kan ik zelf mijn uren indelen, waardoor ik voldoende rust kan nemen. Ik zorg er altijd voor dat ik minimaal één keer bij de mensen thuis langs ga. Zo krijg ik beter zicht op wat er zich achter de voordeur afspeelt.” In de eerste weken gaat Michel vaak wekelijks langs. Hierna worden de bezoeken afgebouwd helpt hij nog waar nodig. “Dit zijn meestal bezoeken van 1,5 uur. Het overige werk doe ik zoveel mogelijk thuis en indien nodig ga ik nog eens langs of komen mensen op het spreekuur.”

De juiste hulp

“Er speelt meestal meer dan alleen de behoefte aan hulp bij het invullen van formulieren. Door mijn medische achtergrond kan ik hier een goede inschatting van maken en kan ik mensen doorverwijzen.” Michel vertelt dat hij, zodra hij ziet dat er behoefte is aan andere hulp, zelf al op zoek gaat naar passende hulp binnen LEVgroep. Door zijn achtergrond als verpleegkundige, kan hij vaak de juiste behoefte aan hulp inschatten en hierin snel schakelen. “Ik meld dan bij LEVgroep wat er gaande is en welke hulp er nodig is, zo kunnen zij passende hulp aanbieden. Het doorverwijzen vind ik erg belangrijk. Inwoners hebben de vaak moeilijke stap al durven zetten en vragen om hulp. Het is dan onze taak om er binnen LEVgroep te zorgen dat ze de juiste hulpverlening krijgen aangeboden.”

“Wij bieden hulpmiddelen en leggen uit hoe allerlei formulieren werken. Binnen een half jaar hopen wij dat inwoners het zelfstandig kunnen. Wanneer dit niet lukt, kunnen we ze ook doorverwijzen naar de schulddienstverlening of een bewindvoerder. Dit gebeurt omdat er dan structureel hulp nodig is en een schulddienstverlener of bewindvoerder meer bevoegdheden heeft.

LEV-vrijwilliger Michel van Grinsven 1

Michel wil iedereen helpen waar hij kan. Zo komt hij regelmatig over de vloer bij ouderen en alleenstaanden. “Zij zijn niet altijd goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.” Hij legt ze dan bijvoorbeeld uit hoe telebankieren werkt. “Het is mooi om te zien hoe zelfstandig deze ouderen uiteindelijk worden en dat ik echt zie dat ze geleerd hebben.”

Hoewel iedereen welkom is bij de formulierenbrigade, zien ze toch dat jongeren onder de 30 vaak wegblijven. Er melden zich vooral veel ouderen of arbeidsmigranten en vluchtelingen. Voor deze laatste groep is de Nederlandse taal vaak een probleem. “Wij proberen dan iemand te regelen die voor ons kan vertalen en soms komen er vrienden met de cliënt mee. Dat is soms best lastig. Niemand kan controleren wat er gezegd wordt, waardoor gesprekken anders vertaald kunnen worden dan bedoeld. Een sterkere verbinding tussen Formulierenbrigade en Vluchtelingenwerk zou hierin uitkomst kunnen bieden.”

Kennis op peil

Via de Formulierenbrigade worden er regelmatig cursussen aangeboden, zowel intern als extern. Michel houdt hiermee zijn deskundigheid op peil. Hij verdiept zich daarnaast graag in de vakliteratuur en doet ook aan zelfstudie. Jaarlijks ontvangt hij van LEVgroep een jaarboek. Hierin staat vermeld welke regelgevingen worden aangepast en welk bedrag er wordt gerekend voor bijvoorbeeld toeslagen. Voor Michel is het belangrijk om kwaliteit te leveren. “Ik vind dat wij het visitekaartje zijn van LEVgroep en merk dat dit soms nog onderschat wordt.”

"Ik vind dat wij het visitekaartje zijn van LEVgroep en merk dat dit soms nog onderschat wordt"

In de coronatijd is er niet heel veel veranderd voor Michel. “Natuurlijk houd ik me netjes aan de anderhalve meter afstand en draag ik een mondkapje, maar het is belangrijk dat de hulp door blijft gaan. Ook kunnen veel van mijn werkzaamheden niet online gedaan worden. Het is vaak voor mensen lastig om brieven door te sturen en soms zijn de gegevens zo privé dat ze deze niet graag online versturen. Hier zijn huisbezoeken dan van belang.”

Daar doe ik het voor

 “Door dit vrijwilligerswerk leg ik nieuwe contacten en bouw ik kennis op. Ik leer veel nieuwe mensen kennen en leer hiervan. Het mooiste van het vrijwilligerswerk vind ik dat ik er ben voor de ander. Ik help ze materieel en immaterieel. Tegenwoordig wordt er steeds meer van ons verwacht en merk ik dat inwoners er vanuit gaan dat wij het meteen regelen, maar zo gaat het niet. Dat frustreert me soms.”

“Het mooiste vind ik echt de dankbaarheid. Dat houd je echt op de been en daar doe je het voor Ik zou alle (toekomstige) vrijwilligers willen aanraden om zich goed te verdiepen in de soorten vrijwilligerswerk. En ga dan eerst eens even proefdraaien om te kijken of het echt goed bij je past.”

 

Klik hier voor meer informatie over de formulierenbrigade.

Vind je dit een goed verhaal?

LEVgroep is volop in beweging en heeft meer verhalen voor je verzameld. Neem gerust een kijkje.

Alle verhalen