LEV-vrijwilliger Elly van Schalen canva
Datum

Elly Aarts- van Schalen, Welzijnsbezoeker 75+

Inhoud

Elly Aarts-van Schalen is (40) getrouwd en heeft twee kinderen. In 2017 startte ze haar eigen onderneming “Samen met Elly” op, waarmee ze in het begin ouderen hielp in hun dagelijks leven. Dit kon van alles zijn, denk bijvoorbeeld aan meegaan naar een afspraak of even de hond samen uitlaten. Ze zag hoeveel (regel) taken er op de schouders van de mantelzorger terecht kwamen en dat was voor haar de reden om de POST-HBO opleiding tot mantelzorgmakelaar te gaan volgen. In 2019 heeft ze haar diploma behaald en inmiddels werkt ze als zelfstandig en onafhankelijk Mantelzorgmakelaar. Ook werkt ze als adviseur bij de Rabobank. In haar vrije tijd gaat ze graag wandelen en vind je haar regelmatig op een fijn terras.

Vrijwilligerswerk én twee banen

Al tijdens haar POST-HBO opleiding tot Mantelzorgmakelaar en later via  haar werk bij de Rabobank kwam ze in contact met medewerkers van de LEV groep. Voor haar was het belangrijk dat ze zelf kon plannen wanneer ze haar vrijwilligerswerk uitvoert. Ze wil graag een steentje bijdragen, maar het moet wel te combineren zijn met haar werk en gezinsleven.  “Ik ben in oktober begonnen als welzijnsbezoeker bij LEV Helmond. Fanny (coördinator) heeft mij in één dag les gegeven en uitgelegd hoe alles werkt. Ik heb ondertussen acht gesprekken met inwoners gehad.”

“Wanneer we bij iemand op bezoek gaan, voeren we een gesprek over een achttal onderwerpen. Hier gaan we tijdens het gesprek doorheen en zo kan de behoefte aan hulp of ondersteuning worden ingeschat. Ik registreer alles via een app en Fanny gaat hiermee aan de slag. Later krijg ik nog een terugkoppeling van haar hoe het verhaal is afgerond. Ik vind het heel fijn en het systeem werkt erg goed. Alles wordt goed geregeld en het is duidelijk wat er van ons verwacht wordt.”.

“Als iedereen wat meer aan een ander denkt, al is het maar met iets kleins, kunnen we elkaar gemakkelijker verder helpen"

Op huisbezoek in coronatijd

Elly vertelt dat er door corona heel veel dingen wegvallen voor oudere mensen en dat hun kringetje daardoor steeds kleiner wordt. “Als iedereen wat meer aan een ander denkt, al is het maar met iets kleins, kunnen we elkaar gemakkelijker verder helpen. Nu in coronatijd merk ik wel dat sommige mensen het niet altijd prettig vinden als we langs willen komen. En anderen zijn juist heel blij dat er weer iemand langskomt en we voelen ons dan hartstikke welkom. Ook is het voor deze groep vaak wat lastig om online iets af te spreken. Vanuit LEV groep is er twee keer een online bijeenkomst geweest met ouderen en we merkten dat er dan toch veel vragen zijn over hoe het allemaal werkt. Dat maakt het dan ingewikkeld.

 

Dankbaarheid

“De eerste keer dat ik langsging bij iemand was ik vooral benieuwd. De mevrouw bij wie ik binnen stapte was meteen erg emotioneel. Uiteindelijk gaf ze aan dat ze het gesprek zo fijn vond en vroeg ze of ik regelmatig langs kon komen. Ik voelde me op dat moment heel erg vereerd dat ze dit vroeg. Mensen zijn ontzettend blij als je even de tijd voor ze neemt en hier ligt ook echt mijn hart. Verder vind ik het heel dankbaar werk en zit ik na elk gesprek weer met een voldaan gevoel in de auto naar huis. Na ieder gesprek vraag ik hoe het voor de ander was. Eigenlijk krijg ik dan altijd te horen dat ze het heel fijn vinden dat er iemand is geweest en dat ze zich gehoord voelen.”

Ervaringen opdoen

“Voor mij is dit vrijwilligerswerk echt een win-winsituatie. Ik kan mensen helpen met de ervaring die ik heb vanuit mijn werk, maar krijg ook andere inzichten die ik kan toepassen in mijn eigen werk. Elk gesprek is anders. De ene keer ga ik in gesprek met een heel gesloten persoon en moet ik echt proberen om het gesprek gaande te houden. De andere keer krijg ik hele verhalen te horen terwijl ik echt net binnen ben. Dan bied ik een luisterend oor.”

Gouden tip

“Ik zou aan iedereen mee willen geven dat je altijd bespreekbaar kunt maken wat voor vrijwilligerswerk je graag zou willen doen. Ik ben ook in gesprek gegaan met een coördinator en heb samen met haar gekeken naar de mogelijkheden. Zelfs als je één keer in de maand bij iemand als welzijnsbezoeker langs wil gaan, ben je meer dan welkom.”

Klik hier voor meer informatie over welzijnsbezoek.

Vind je dit een goed verhaal?

LEVgroep is volop in beweging en heeft meer verhalen voor je verzameld. Neem gerust een kijkje.

Alle verhalen