LEV-vrijwilliger Franca Rovers
Datum

Franca Rovers, schulddienstverlening

Inhoud

Franca is 62 jaar en woont met haar man in Beek en Donk. Ze is jaren budgetcoach/schuldhulpverlener en is door omstandigheden gestopt met werken. Toch lag hier nog steeds haar hart en daarom is ze gaan praten met een coördinator van LEVgroep. Franca is nu alweer 3,5 jaar aan de slag als vrijwilliger in de schulddienstverlening. In haar vrije tijd maakt ze beelden en leest of wandelt ze veel.

Alles is een uitdaging

“Het werk is heel veelzijdig. Zo zijn er mensen die brieven niet openmaken en de administratie niet in mappen hebben zitten. Dan moet er door ons veel voorwerk gedaan worden. Ik vind dat wel een leuke uitdaging. Soms krijg ik dan hulp, zodat we er sneller doorheen kunnen.

Mijn vrijwilligerswerk is heel flexibel. Hier was ik ook echt naar op zoek. Ik kan ervoor zorgen dat het in mijn agenda past en ik kan bij de coördinator aangeven als het even genoeg is.

"Iedereen verdient het allerbeste"

Iedereen verdient het allerbeste en een nieuwe kans, ik wil dar graag bij ondersteunen. Ik probeer mensen zélf in beweging te laten komen. Weer zelf de regie over hun financiën te laten krijgen. Zo heb ik een tijd geleden de vraag gehad of ik een vrouw kon helpen te onderzoeken of zij in aanmerking kwam voor aanvullende minima regelingen zoals bijvoorbeeld kwijtschelding gemeentelijke heffingen. Ze had dit een half jaar eerder geprobeerd en was afgewezen. Ik heb haar geadviseerd en geholpen met de juiste motivatie om het nogmaals te proberen. Zes weken nadat het dossier gesloten was, belde ze me op en vertelde dat het toch gelukt was. Ik vind het dan mooi om te zien dat ik haar écht heb kunnen helpen. Successen als deze motiveren mij om dit werk te doen.”

Veiligheid

Wanneer iemand zich aanmeldt bij de schulddienstverlening wordt er een ‘match’ gezocht binnen de club vrijwilligers. Zo heeft iedere vrijwilliger bij de schulddienstverlening hun eigen expertise. Op deze manier wordt er per ‘cliënt’ de juiste hulp geboden. Ook wordt de ernst van de zaak vooraf goed ingeschat en wordt er snel gehandeld als dat nodig is. “Momenteel doe ik zoveel mogelijk online in verband met de coronamaatregelen. Voor de coronatijd maakte ik een afspraak met de klant en ging ik op huisbezoek. Als ik langsga stel ik mezelf altijd netjes voor en vertel ik wat mijn achtergrond is. Dit doe ik omdat ik veel persoonlijke gegevens van deze mensen te zien krijg en graag wil dat ze zich veilig voelen.” Franca geeft aan dat ze heel veel van iemand vraagt en dat ze vertrouwen daarin belangrijk vindt. “Ik heb in mijn loopbaan en vrijwilligerswerk veel hulpvragen gehad, maar leg altijd de nadruk op het helpen. Ik neem niets van ze over.”

LEV-vrijwilliger Franca Rovers 1

Diversiteit

“Ik zie allerlei leeftijden voorbij komen in mijn vrijwilligerswerk. Soms zijn er jongeren die op zichzelf gaan wonen en nooit hebben geleerd hoe ze met geld om moeten gaan. Aan de andere kant zie ik veel ouderen. Vroeger deed de man vaak de administratie en als deze dan overlijdt, weet de vrouw eigenlijk niets van de financiële situatie.

Vaak wordt gedacht dat je mensen met financiële problemen vooral tegenkomt bij de minder goed betaalde beroepen, maar het tegendeel is waar. Het zijn vaak juist degenen die een hoger inkomen hebben, zij trekken later aan de bel vanwege een schaamtegevoel. Het is dan lastig om bijvoorbeeld het aankoopgedrag te veranderen. Vooral wanneer er kinderen in het spel zijn. Ouders willen dan niet dat zij iets te kort komen. Ik heb wel eens meegemaakt dat een gezin bijna uit huis gezet zou worden, terwijl de kinderen niets doorhadden.” Franca geeft aan dat mensen in deze situatie ook doorverwijst naar bijvoorbeeld maatschappelijk werk.

Alle beetjes helpen

Franca begint altijd met het opstellen van een budgetplan. “Ik stuur dan een financieel overzicht toe, wat zij mogen invullen. Zo wordt er duidelijk wat de situatie is. Ik vraag altijd of ze bonnetjes bewaren, zodat dit meegenomen kan worden in het plan en in de budgettering. Ook geef ik tips en kijk ik altijd naar creatieve oplossingen. Wanneer iemand rookt, heb ik daar geen oordeel over, maar denk ik na over een goedkoper alternatief. Ook heb ik wel eens meegemaakt dat iemand elke dag een klein pakje chocolademelk meenam naar het werk. In verhouding tot een groot pak is dit veel duurder. Op dit soort momenten raad ik aan om een beker aan te schaffen en voortaan het grote pak te kopen. Alle beetjes helpen.

Vroeger raadde ik mensen aan om voor een week geld te pinnen, maar tegenwoordig kun je via een app alles gemakkelijk bijhouden waar je geld naartoe gaat. Zo heeft de klant zelf een goed overzicht. Het uiteindelijke doel van mijn werk is natuurlijk het optimaliseren van inkomsten en uitgaven. Naast  de uitgaven, kijk ik ook naar de toeslagen: wat is er mogelijk en waar zouden deze mensen recht op hebben? Zo probeer ik altijd iets positiefs uit een vervelende situatie te halen.”

Klik hier voor meer informatie over schulddienstverlening.

Vind je dit een goed verhaal?

LEVgroep is volop in beweging en heeft meer verhalen voor je verzameld. Neem gerust een kijkje.

Alle verhalen